AVK vlinderkleppen dragen bij aan veilige blusinstallatie in spoortunnel Delft

Met de uitbreiding van de extra sporen is er in de spoortunnel in Delft een nieuwe blusinstallatie met AVK vlinderkleppen aangelegd om de veiligheid te kunnen garanderen.

Het station van Delft is een aantal jaren geleden vernieuwd. De stationshal is samen met het stadskantoor van de gemeente gevestigd in een nieuw gebouw. De treinrails, tot dan toe aanwezig in het straatbeeld, verdwenen onder de grond. De spoortunnel die toen is aangelegd werd in 2018 uitgebreid met een extra tunnel. In deze tunnel worden nu twee extra trainrails aangelegd. Hiermee wordt het station uitgebreid naar vier sporen en twee perrons. Hiervoor werd de tweede tunnel, die al in ruwbouw aangelegd was, gereed gemaakt voor de nieuwe trainrails en een tweede eilandperron. 

De faciliteiten voor de tweede tunnel worden de komende tijd geïnstalleerd. Een tunnel is altijd gevoelig voor calamiteiten. Om de spoortunnel veilig te houden is de technische ruimte uitgebreid en uitgerust met verschillende technieken en installaties, zoals signalering, ventilatoren, brandmelders, blusinstallaties en stilstand detectie. Om de veiligheid te kunnen garanderen is er een nieuwe blusinstallatie aangelegd.  

De uitvoerende aannemer heeft gekozen voor de AVK InterApp Desponia® vlinderkleppen vanwege hun optimale betrouwbaarheid en veiligheid. Deze vlinderkleppen, geproduceerd in 
Zwitserland, voldoen aan de hoogste eisen. Ze zijn voorzien van zowel een elektrische, hydraulische als een handmatige bediening zodat te allen tijde (ook bij uitval van de systemen) bluswater beschikbaar is.   
 

Video

Centrische vlinderkleppen met losse voering

Animatie over kenmerken en veelvoudige configuraties van onze vlinderklep met losse voering serie 820